Biznes w Internecie – jak zaistnieć i przebić się do mas?
Na etapie zakładania biznesu już powinniśmy się zastanawiać w jaki sposób możemy dotrzeć do potencjalnego klienta. Jest to bardzo ważne, ponieważ bez tego, żaden biznes nie ma prawa się udać. Oczywiście wszystko zależy od tego w jakiej branży i na jakim polu działa nasze przedsiębiorstwo, jednak jest kilka elementów marketingu, które są uniwersalne niezależnie od branży i skali działalności. W niniejszym wpisie zastanowimy się, w jaki sposób można wypromować swój biznes przy wykorzystaniu Internetu, czyli potężnego narzędzia w walce o klienta. Omówimy zalety wykorzystania takich platform i serwisów jak Facebook, Google, Instagram oraz YouTube, a także zastanowimy się jakie korzyści może przynieść posiadanie własnej strony www i co na niej można zrobić, aby zmaksymalizować korzyści, które może ona dać.
Internetowe mocarstwa reklamowe
Kiedy myślimy o reklamie w Internecie to naturalne są skojarzenia o takich firmach jak Google, Facebook czy Instagram. Działają one w oparciu o bazę użytkowników, którzy są bardzo dokładnie sprofilowani. Pozwala to na wykupowanie reklamy wyświetlanej wyłącznie dla konkretnych grup użytkowników, dzięki czemu nie wydajemy pieniędzy na reklamę skierowaną do nienazwanego tłumu. Przejdźmy przez każdą z tych platform indywidualnie.
Google jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm świata niezależnie od wieku czy lokalizacji użytkownika. Każdy wie, że wyszukiwanie w Internecie zaczyna się od strony głównej Google. Ta bardzo dobra i skuteczna wyszukiwarka jest darmowa, ale pod tym kryje się ukryta opłaca, a są to nasze dane. Wyszukiwarka uczy się nas, czyta nasze maile o ile mamy je w domenie Google, uczy się naszych zakupów i historii stron, przez co stara się zrozumieć kim jest jej użytkownik, a następnie dopasować reklamy właśnie pod te profile. To właśnie przez to wyszukując, na przykład żelazko, jesteśmy potem bombardowani reklamami żelazek z różnych sklepów. Z racji na mnogość implementacji systemów reklamowych Google, ta platforma jest jedną z najbardziej skutecznych, ponieważ poprzez współpracę z różnymi stronami internetowymi, a także platformami takimi jak YouTube, Google pozwala dotrzeć do potencjalnego klienta naprawdę w potężny sposób.
Facebook oraz Instagram są to platformy pochodzące z jednej firmy. Facebook jest portalem społecznościowym na którym większość użytkowników Internetu ma konto, zaś Instagram jest platformą do zamieszczania zdjęć i krótkich filmików, ale ze zdecydowanie młodszymi użytkownikami. Oba serwisy są bezpłatne, ale gromadzą krocie danych o swoich użytkownikach. Mają zdecydowanie łatwiejszą pracę niż Google, ponieważ widzą na jakie grupy i jakie profile podpisują się poszczególne osoby, zaś dane o dacie urodzenia, płaci, i temu podobnych, pobierają bezpośrednio od użytkownika podczas rejestracji, która jest obowiązkowa. Reklamy na tych platformach są dość tanie, za kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych miesięcznie możemy dotrzeć do kilku tysięcy użytkowników. Warto jednak zaznaczyć, że aby skutecznie reklamować się na tych portalach warto mieć swój fanpage lub stronę na nich, tak aby tam przekierować swój ruch.
Własna strona – korzyść czy niepotrzebny obowiązek
Coraz rzadziej widziana, a jednak dająca ogromne korzyści jest także własna strona www. Pozwala ona na prowadzenie bezprowizyjnej sprzedaży do konsumenta, utrzymanie z nim kontaktu i szybką komunikację. Pozwala także pozyskać dane kontaktowe i rozpocząć wysyłkę np. newslettera. Strona wiąże się z dodatkowymi kosztami i dodatkową pracą. Trzeba ją uzupełniać, co często nie jest tak proste jak dodanie posta na Facebooku czy Instagramie, jednak dobrze poprowadzona strona www może zdziałać naprawdę dużo. Pozwala nam zbudować naszą własną bazę klientów i użytkowników. A co więcej, nie pobiera prowizji od sprzedaży bezpośredniej.